Tuesday 10 January 2012

bOsAN......

ha..arini aku nk jd cikgu bhasa melayu plak..aku nk cta sikit pasai 'bosan'...apakah yg d maksudkan dgn bosan???

menurut kamus dewan bahasa & pustaka jilid 6 (kulit buku kaler merah tebai nk mampus), m/s 43 ada tertulis bhawasanya bosan adalah gabungan dua suku kata iaitu "BO" + "SAN".."BO" bermaksud "BOROI", "SAN" bermaksud "Santai".. seperti yg kt ketahui, kebanyakan org boroi di dunia adalah sebabkn oleh sifat kemalasan tahap maxima iaitu malas bersenam, ska tdo, baring, lepak, makan ect tanpa melakukan xtiviti senaman (aku di kecualikan ek sbb injured!!). bila dh boroi n malas mesti kt terasa nk berSANtai..bila dh boroi n suka bersantai, akhirnya mula lah kt rasa BO+SAN..So terhasillah perkataan BOSAN..


Namun, terdpt satu mitos zaman dahulu kala yg menyatakan BOSAN berasal drpd perkataan jepun...masa jepun menjajah tanah melayu, depa kn nek gerek ja (ampa tau x gerek tu pa??basikal la ngok!!)...bla tentera jepun dh penat kayuh punya kayuh, depa pn stat hangin..pa lg, truih depa jerit BOSANNNNN!!! dgn lantang sekali sambil baring...maka terhasillah perkataan BOSAN...akhirnya perkataan BOSAN tersebut d guna pakai hingga la...


Walaubagaimanabegituwalhalpun, aku msh xtau betoi ka daq mitos tu..tu pn aku dengaq org cta...so klu aku kena tipu maknanya ampa pn kena tipu la no...

huu!!pnt cta aaih...ha..sebagai penutup kata, ampa tau x pa moral of the story ni??..moral diaa - Jgn lah jd pemalas n boroi,nti ampa cepat BOSAN. ingat!! beringat sebelum kena- ...k

Sayonara.....


jgn jadi camni

camni pn jgn



1 comment: